Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (7)

Odisee (7)

Thomas More Mechelen (7)

VIVES (7)

UCLL (6)

AP (4)

Arteveldehogeschool (4)

Hogeschool West-Vlaanderen (4)

KDG (4)

KU Leuven (4)

More...

Resource type

book (7)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2007 (7)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Breintrein : zet je leren op het goede spoor.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789031725052 Year: 2007 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Breintrein is een praktisch boek dat leerlingen aanzet om actief hun eigen leren te onderzoeken en te verbeteren. Via opdrachten, oefeningen en toepassingen op de eigen leerstof ontwikkelen leerlingen stap voor stap belangrijke vaardigheden zoals efficiënt memoriseren, het opstellen en uitvoeren van een goede planning of het schematiseren van een tekst. Daarnaast verwerven de leerlingen inzicht in hoe leren in het algemeen én voor henzelf werkt. Bovendien leren ze hoe ze zichzelf kunnen motiveren om stapsgewijs nieuwe leermethodes op te bouwen. Zo vormt Breintrein een sterke ondersteuning voor leerkrachten en leerlingen in de tweede graad als een schakel naar meer leerzelfstandigheid. Er kan klassikaal mee gewerkt worden, maar de leerlingen kunnen er ook individueel mee aan de slag


Book
Studieloopbaanontwikkeling : stagebekwaam
Author:
ISBN: 9789043011587 Year: 2007 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het uitgangspunt van *Studieloopbaanontwikkeling - Stagebekwaam* is dat de student aan de slag gaat met het vormgeven van een passend studieprogramma (en het ontwikkelen van bijbehorende competenties)., en dat hij op professionele wijze een stage kan verwerven, aanpakken en voltooien. Om dit te realiseren wordt de student geprikkeld door het aanreiken van nuttige modellen en technieken (zoals SWOT, SMART, STARR, de Leerstijlen van Kolb, Kernkwadranten en manieren van teamwork)., en bijbehorende oefeningen. 

Ook in dit deel blijft reflectie op de eigen ontwikkeling van essentieel belang. Daarom zijn aan *Stagebekwaam* wederom invuloefeningen toegevoegd, evenals een inlogcode tot het [Self-assessmentpakket](http://www.pearsoneducation.nl/produkt.asp?isbn=9789043012638&cat=), zodat de student zichzelf, nu een stadium verder in zijn ontwikkeling, kan blijven testen. 

Dit deel volgt op *Studieloopbaanontwikkeling - Beroepsgeschikt*, maar kan ook zelfstandig worden gebruikt voor studies waar de stage al in het eerste leerjaar aan de orde komt.


Book
Begeleid zelfstandig talen leren in het talenonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789030175322 Year: 2007 Volume: 19 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Begeleid zelfstandig leren (BZL) is de term die het onderwijs gebruikt om de kerntaak van de leerling te omschrijven: de leerling dient zelf te werken, zelfstandig te werken en zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.Dit boek is bedoeld voor taalleerkrachten, taalleraren-in-opleiding, lerarenopleiders, nascholers en ook voor taalcoördinatoren en schooldirecties die zich willen bekwamen in de BZL-didadactiek binnen de specifieke context van het talenonderwijs.


Book
Begeleid zelfstandig leren via activerende werk- en toetsvormen : handleiding voor leerkrachten en onderwijskundigen
Authors: ---
ISBN: 9789045520247 Year: 2007 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek introduceert leerkrachten en onderwijskundigen in een veelheid van activerende werkvormen. Bondige, wetenschappelijk geïnspireerede beschrijvingen worden aangevuld en geïllustreert met levensechte praktijkvoorbeelden vanuit verschillende disciplines of vakgebieden.

Keywords

Didactiek. --- Studievaardigheden. --- Secondary education --- zelfstudie --- evaluatie (onderwijs) --- didactische werkvormen --- studiemethode-begeleiding --- Didactic strategies --- Higher education --- School management --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- assessments (onderwijs) --- Apprentissage Leerproces --- Didactique Didactiek --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Leren --- #KVHB:Toetsen --- 371.31 --- begeleid zelfstandig leren --- didactiek --- toetsen --- werkvormen --- 454.2 --- onderwijsstrategieën --- 371.322 --- 454.21 --- 489.4 --- assessment --- assessment (beoordeling, vaststelling) --- casestudies --- coaching --- competentiegericht onderwijs --- groepswerk --- leermiddelen --- leren leren --- probleemgestuurd onderwijs --- projectonderwijs --- rollenspel --- toetsvormen --- zelfstandig leren --- 371.3 --- 371.395 --- 373.6 --- Activerende werkvormen --- Begeleid zelfstandig leren --- Casussen --- Competentiegericht onderwijs --- Constructivistisch leren --- Contractwerk --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Didactiek --- Educatieve spelen --- Groepswerk --- Hoekenwerk --- Hoger onderwijs --- Hoorcolleges --- Jigsaw-methode --- Projectwerk --- Rollenspel --- Simulatiespel --- Spelen --- Toetsen --- Werkvormen --- Zelfstudie --- 484.21 --- 489.52 --- activerende didactische werkvormen --- begeleidend onderwijs (ler) --- Leerlingbegeleiding --- Activerende didactische werkvormen --- Leerlingbegleiding --- Onderwijs ; evaluatie --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- departement Biotechniek 07 --- hoger onderwijs --- secundair onderwijs --- PGO --- activerend leren --- Opvoeding en onderwijs --- Probleemgestuurd leren --- Projectonderwijs --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Onderwijs


Book
De AD(H)D survivalgids
Author:
ISBN: 9789059323438 9789059323445 Year: 2007 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op grappige wijze worden adviezen, tips en trucs gegeven om je leven thuis en vooral op school goed te organiseren. Met grappige, stripachtige tekeningen in zwart-wit. Vanaf ca. 10 t/m 14 jaar.Tanja Maes, 22 januari 2015Dit boek probeert een antwoord te geven op de vele vragen rond ADHD. Het is niet alleen voor kinderen met ADHD bedoeld, maar ook voor ouders, leerkrachten, begeleiders, broers en zussen, kortom: iedereen die met ADHD in aanraking kan komen. Na een duidelijke omschrijving van de kenmerken van ADHD, het gebruik van het boek en de meest voorkomende klachten van kinderen met ADHD krijgen we acht hoofdstukken voorgeschoteld. Die moeten niet in volgorde gelezen worden; je kan er eentje apart uitpikken. Hoofdstuk 1 probeert te antwoorden op de vraag wat ADHD nu precies is. Je krijgt ook uitleg over de drie diagnostische types en hoe je kan te weten komen welk type jij zelf bent. In Hoofdstuk 2 krijg je drie hulpmiddelen aangeboden om de ADHD-uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 3 gaat over wat er gebeurt tijdens en na de diagnose, geneesmiddelen, en de verschillende manieren waarop ADHD wordt aangepakt. Voedingsadviezen volgen in het volgende hoofdstuk. In Hoofdstuk 5 krijg je een aantal praktische richtlijnen die je kan gebruiken om de relaties binnen het gezin te verbeteren en om de dagelijkse uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 6 reikt dan weer zes manieren aan om op school te slagen, hoofdstuk 7 stelt zeven manieren voor om vrienden te maken en te blijven en afsluiten wordt er gedaan met acht manieren om met sterke gevoelens om te gaan. Na elke hoofdstuk volgt een quiz. Hierin wordt er ?getest? of je het hoofdstuk goed gelezen hebt en of je alles begrepen hebt. Erg jammer is dat deze quiz wat in het belachelijke getrokken wordt. Je krijgt een vraag met drie mogelijke antwoorden. Zelfs als je het hoofdstuk niet gelezen hebt, weet je toch het antwoord. De twee foute antwoorden zijn immers zo onzinnig dat je geen moeite meer moet doen ? Dit brengt wel wat humor in de zaak, maar kan voor sommige kinderen denigrerend overkomen. ADHD is voor iedereen anders. Pasklare antwoorden of tips zijn er dus niet. Toch staat het boekje vol van heel bruikbare en zinvolle hulpmiddelen. Je kiest als kind zelf wat je wel of niet wil uitproberen en je krijgt daarvoor enkele praktische ezelsbruggetjes aangereikt. Ook worden ouders of begeleiders niet vergeten. Zij spelen immers een belangrijke rol in de beleving van een ADHD-kind. De lay-out is erg luchtig. Leuke illustraties, vlotte teksten, realistische getuigenissen, invul- of kopieerbladen, enzovoort maken van dit boek een echt werkboek. Hier en daar vind je nog een extra tip of een wetenswaardigheid in een blauw kadertje. Ook dit draagt bij tot het mooie geheel van het boek. Het boek sluit af met een boodschap voor de ouders, leerkrachten en zorgverleners. Hierin blijft het belang van het goed begeleiden en het begrip voor ADHD centraal staan. Een index met trefwoorden en contactinformatie over de organisaties 'Zit stil' en 'Balans' maken het boek compleet. Deze gids is erg overzichtelijk, handig in gebruik en vooral goed bruikbaar en ADHD-vriendelijk. Andere boeken in de reeks ?Lach & Leer? zijn: ?Haal de Grrrr uit agressie? en ?Organiseer jezelf (zonder je hoofd te verliezen)?.22 januari 2015© Pluizer120http://www.pluizer.be

Keywords

#PBIB:+107.21 --- 464.3 --- ADD --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- 464 --- 8-12 jr --- A.D.H.D.-syndroom --- ADHD --- Geneesmiddelen --- Kinderen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Voeding --- kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerstornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Kinderen met leerproblemen --- 113761.jpg --- ADHD ; kinderen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Kinderen met concentratieproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: sportvoeding) --- 616.2 --- Opruimen. --- Schoolleven. --- Study methods --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- studiesysteem --- secundair onderwijs 1ste graad --- orthodidactiek --- Orthopedagogics --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- 464.6 --- #PBIB:+105.50 --- 450.8 --- organiseren --- geheugen --- ordenen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Methodiek van het studeren --- PXL-Education 2016 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- leerproblemen --- zelfhulp --- orthopedagogiek --- praktische pedagogiek --- leren leren --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- leren leren (ler) --- organisatie --- studiebegeleiding (ler) --- studievaardigheden (ler) --- School - werk --- Opruimen --- Schoolleven --- Tijdsbesteding --- Leren leren --- student-tutoring --- Primary education

Listing 1 - 7 of 7
Sort by